Facebook – det nye hotte CRM system?

Facebook har på nuværende tidspunkt 200 millioner brugere, der bliver brugt 3 millioner minutter sammenlagt om dagen på Facebook. Facebook har 660,000 udviklere i 180 lande og bare i Danmark er der næsten 700,000 brugere.

Det giver mange muligheder for forretningsverdenen at have så mange mennesker samlet, og så med hver deres personlige profil! Under Web 2.0 konferencen i San Francisco holdt forfatter og marketingsagenten Clara Shih et foredrag om Facebook og hendes fortolkning i bogen, The Facebook Era. En fortolkning som handler om, at Facebook er blevet til det nye hotte CRM system og hvordan vi i forretningssammenhænge kan bruge det som et utroligt stærkt redskab. Salesforce.com, som laver CRM systemer, bruger allerede sociale medier som del af deres produkter.

Marketing og salgsagenter i virksomheder er ikke længere overladt til uanede salgsopkald, spørgeundersøgelser og hvad der ligner tilfældige ”stikprøver”. De har nu fået magten til kolossale mængder af personlige profiler på nettet, herunder Facebook, LinkedIn, Twitter og Google som sociale platforme og søgeredskaber og som i sidste ende bliver til ens helt eget CRM system! Der er ikke længere brug for omfattende kundekartoteker og lange memoer. De sociale medier har gjort det muligt, at holde dine helt egne personlige forretningsforbindelser på nettet, uden brug af aggressive, opsøgende og dyre metoder for fange dine kunder. Forretningsverdenen er ifølge Clara Shih, ved at skifte til en mere tilbagelænet og personlig stil som gør værdien af såkaldte ”weak ties” meget større end før. Forretningsaftaler er i langt større grad end før opbygget omkring fænomenet af Den lange hale; at sælge mindre af mere. Magten af, at kunne kontrollere hver enkelt kunde, helt ned til det personlige plan, er vejen til fremtidig succes og de sociale medier er blevet nøglen som skal åbne disse muligheder. I hvert fald ifølge Clara Shih, som iøvrigt mener, at dette fænomen allerede eksisterer på højeste plan i USA.

Spørgsmålet er hvorvidt man etisk kan bruge alle disse sociale medier som kundekartotek og hvor i lang tid vi kan leve i den tro, at kunden ikke opfatter det ”belastende” at have sælgere som sine ”online venner”? Hvor er grænsen imellem venner og potentielle forretningsforbindelser og er vi i hele taget klar til at give tillid til så stor åbenhed? I  USA er begrebet ”Social Media” lige så meget mulige forretningsforbindelser som det er en gammel folkeskoleven man ikke har set i årevis. Jeg har personligt ikke vænnet mig til tanken om, at have min Facebook profil til åben skue for alverdens sælgere, men på den anden side hvem ved om det kunne åbne døre til nye muligheder, nye forretningsforbindelser som JEG rent faktisk kunne bruge til noget? Tør man tage den risiko??  

  facebook_cartoon

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *