Hvis ingen snakker om dit Brand, så er det dødt!

Online samfund og skabelse af et brand i de sociale medier var temaet da jeg forleden dag deltog i et event hvor web kongen og skaberen af Seesmic og LeWeb conference, Loic Le Meur var taler. Først of fremmest så kan man ikke andet end blive taget med storm og begejstring når man lytter til manden bag så mange succeshistorier og engagement for sit proffessionelle liv. Loic lever sit liv i den online verden og er aktiv døgnet rundt på Twitter, Facebook, blogs og hvad ellers der måtte være af sociale web 2.0 medier! På en times foredrag gav Loic sine gode råd og erfaringer med brug af online sociale medier og samtidig begundede han sin påstand om, at marketingsbureauer er spild af tid og penge, og iøvrigt fuldstændig ubrugeligt i forhold til at bringe dit produkt ud til kunden i en online verden!

Her er hans råd og erfaringer:

      Start med at dele oplysninger på nettet, find et område som folk er interessede i og fokuser på de områder hvor du kan hjælpe andre. Tit og ofte er det et niche produkt/service.

      Opret et ”samfund” på nettet, gør dig fortjent til at folk vil følge dig; Hjælp andre og del oplysninger. Bliv kendt (få venner) ved at kommentere på andres blogge (helst pro-blogs).

      ”Word of Mouth is key”! Hvad dine venner mener betyder noget!

      Når du har oprettet et online samfund så kan du begynde at ”sælge” din ide. Hvis dine venner kan lide ideen, fortæller de den videre til deres venner. F.eks. du har 500 venner, dine venner fortæller deres 500 venner om din ide = 250.000 folk kender til din ide!

      Vær åben og ydmyg over for forslag fra dit samfund; de kan være dine potentielle kunder! Så i stedet for, at du opsøger dine kunders behov så opsøger de dig!

      Når du har fundet et produkt skynd dig at ekspedere! Den online verden venter ikke på dig!

      Karakteristik af fremtidens målgruppe/kunder ifølge Loic Le Meur:

o    Alt skal være gratis! (dårlig nyhed)

o    Ingen markedsføring (ads på hjemmesider), det distraherer! (dårlig nyhed)

o    Hvis vi ikke kan lide dig (virksomhed) så fortæller vi alle om det! ( Det herlige ved internettet og soicale medier, vi deler alt på nettet!)

o    Vi har ingen loyalitet. Hvis konkurrenten har noget der er bedre, skifter vi produkt i morgen! (god og dårlig nyhed, det gælder for alle virksomheder)

o    Vi vil have det hele nu og her! Ikke i morgen!

o    Hvis vi kan lide dig, fortæller vi det til alle! (GOD nyhed)

o    Vi (virksomheder) er alle i samme bås, ingen kan gemme sig i den online verden! Ikke engang i weekenderne! (God nyhed)

      Vær opmærksom på, at din online identitet er transperent, offentlig og tilgængelig for alle!

      Etik er meget vigtigt, en løgn eller et dårligt udsagn vil altid ramme dig i sidste ende. Lad være med kritisere dine konkurrenter, man ved aldrig om de kan komme dig til hjælp på et tidspunkt.

      Lad være med at stå stille, lyt til dine ”venner”, dit samfund. På den måde bliver innovation ikke en opgave men mere en del af din hverdag og fremtidige portefølje!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *