Hvornår går det den anden vej?

hero20090209

Selvom den økonomiske krise raser i hele verden, USA inklusiv, så er begejstringen for nye teknologiske produkter stadig høj. Jeg læste et blogindlægSiliconBeat.Com om spændende statistikker på hvilke ord, amerikanere søger på, når de surfer på nettet i disse dage. Ord som ”konkurs” og ”arbejdsløs” er steget kraftigt i de seneste måneder. Til gengæld er begejstringen for gadgets steget merkant meget mere. Chancen for at ”iPhones”, ”iPods”, ”Xboxes” og ”Wiis” bliver tastet ind på søgemaskiner i disse tider, er 12 gange større end de deprimerende søgeord, som er et direkte udfald af den økonomiske krise.

Når det så er sagt, er købekraften faldet markant hos de amerikanske forbrugere. Flere højteknologiske virksomheder har således svært ved at vedligeholde den forventede omsætning. Forbrugerne er bange, ikke blot på pengepungen men også for at miste deres eget job. Medierne bombarderer os med negative kurver, konkurser og tårnhøje arbejdsløshedsstatistikker. Hvad skal man som almindelig borger gøre i en sådan krisetid? Det oplagte og mest brugte er, at holde inde, stoppe forbrug og afvente situationen. Men det er det sidste, man skal gøre, hvis man vil have økonomien tilbage på rette spor. Alternativet er, at agere som normalt, købe som ”man plejer” og håbe på, at alle andre gør det samme.

Men hvornår kommer købekraften blandt forbrugere så tilbage? Hvornår kan vi forvente markedsoptur? Èn ting er bevist ved disse statistikker; lysten og interessen for gadgets, telefoner og applikationer er stadig høj.

Netop af de grunde, er det nu, at vi som iværksættere skal være klar med den næste teknologi. Klar til at hoppe på den positive forbrugerbølge, så snart den ankommer. Hvornår bølgen ankommer er der ingen, der ved, men når den gør, er du så klar?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *