Iværksætteri fra et finsk persektiv

mickos-vesterbacka

2. Runde af Europæiske foredragsholdere på Stanford University løb af stablen i mandags, denne gang med fokus på Finske iværksættere og deres erfaring med virksomhedsopstart i Silicon Valley. Der blev lagt meget vægt på de kulturelle forskelle finnere og amerikanere imellem og én ting som man som dansker blev klar over er, at finnere rent mentalt ikke er  så langt væk fra den danske mentalitet.

Finnerne tegnede et billede af de finske evner, der ligesom de danske, har en masse tekniske kompetencer med fokus på højteknologi og udvikling. Til gengæld har de en stor mangel på salg og marketing evner, en mangel som finnerne har mærket merkant med indtrængen på det amerikanske marked. Pekka Parnanen udtaler; ”Vi har meget at lære af amerikanerne og deres måde at sælge og markedsføre deres produkter på”.

Peter Vesterbacka uddyber på den store forskel imellem europæere og amerikanere; ” In Europe if somebody makes a lot of money, something is wrong. Whereas in the States, its great”! Den mentalitet er tilsyneladende generel for de nordiske lande. Vesterbacka fortsætter omkring iværksætter mentaliteten; ”Folk i Finland er tilfredse når de har et hus, en bil og sommerhus, så behøver de ikke mere. I USA stræber man efter at blive den næste Bill Gates”. Lyder det bekendt fra et dansk perspektiv?

I spørgsmålet om hvad der har drevet de finske foredragsholdere/iværksættere til Silicon Valley er svaret entydigt; Amerika har et kæmpe potentielt kundemarked og selvom teknologi og internet har gjort verden meget mindre end tidligere, så er det helt afgørende at være hvor kunden er. ” Finnere er overbeviste om, at deres produkter nok skal sælge sig selv, men i virkeligheden handler det om at lytte til kunden og udfra dialog danne sit koncept”, udtaler Oliver Baltuch.

For yderligere information om eventet og de næste events, click here

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *