Steve Case (AOL) på Stanford Entrepreneurship Week

Silicon Valley er stedet, hvor de største successer bliver skabt, og som man siger i Silicon Valley: “Failure is part of Succes”. Ud fra denne læresætning var det helt naturligt, at Steve Case der grundlagde internetudbyderen America Online (AOL), var en af hovedtalerne ved Stanfords E-Week. AOL var pionererne for internetadgang og interaktive services, og sammen med Altavista var de forløberen for services som Google og Facebook, men det var dengang…

America Online, bedre kendt som AOL, bragte internettet ud til amerikanerne. Kan du huske Opasia der i 1990erne sendte billige internetopkoblinger ud til danskerne, og som vækker minder om den karakteristiske lyd der lød fra enhver moderne PC? Sådan foregik det også i USA, og her var det AOL, der var altdominerende. AOL eksisterer den dag i dag, men det er virksomhedens storhedstid i 1990erne, der for altid vil blive husket af amerikanerne. Historien er både en læresætning i at skabe store succeser, og en advarsel til alle internetservices der ikke følger med den teknologiske udvikling og som mister gnisten.

People, Passion and Perseverance

Steve Case var ikke kommet mange sætninger ind i sin lange og lidenskabelige talestrøm inden han præsenterede nøgleordene i form af de tre “p’er” people, passion and perseverance. Steve Case inddelte karrieren i tre perioder. Den første AOLs vækstperiode, den anden fusionen med Time Warner og den tredje etableringen af investeringsfonden Revolution. Fusionen mellem AOL og Time Warner er til dato den største fusion mellem to firmaer, og AOLs værdi pa NASDAQ var inden it-boblen brast mange gange større end Google og Apple er i dag. AOL har ikke formået at rejse sig siden boblen brast, og står i dag i skyggen af andre services, der har langt flere besøgende. Steve Case var i sin tale klar til at forklare, hvorfor det gik så galt. De tre p’er var efter fusionen med Time Warner alle i en sørgelig tilstand. Kulturen var forskellig i de to firmaer, og derfor kunne medarbejderne ikke samarbejde. Passionen manglede ligeledes fra nøglemedarbejdere – inklusiv Steve Case selv – og man var ikke vedholdende, da man ikke troede på en fremtid hvor bredbåndsforbindelserne ville afløse dial-up modemet. I stedet for at innovere sit produkt var strategien at få så mange penge ud af produkterne og kundebasen som muligt.

Patriotisme

I Silicon Valley er iværksætter-kulturen meget anderledes end i Danmark. Men iværksættere er ikke kun rockstjerner, de er også dem der skal få den amerikanske økonomi tilbage på sporet. “We need innovation, risk-taking, and entrepreneurship to get the country back on track”. I USA, og i Californien i særdeleshed, er arbejdsløsheden blandt ingeniører og programmører høj. Steve Case mener, at iværksætterne kan forandre denne tilstand:“Entrepreneurship is important because of the underlying economic climate of America and it’s critical for our nation’s future.”

Tro på din ide – vær vedholdende!

Entreprenører er drevet af en trang til at forandre verden, og en tro på at forandring er mulig. Det var ikke anderledes for Steve Case, der i 80erne læste Alvin Tofflers Third Wave, der beskriver det post-industrielle samfund som et informationssamfund, hvor materielle ressourcer erstattes af information. I dette samfund bliver forbrugerne til ”prosumers”, der selv er med til at producere de produkter, de forbruger. Steve Case troede på, at denne revolution ville finde sted på computeren. Derfor opsøgte han firmaer, der arbejdede med computere og interaktivitet, og det var på dette tidspunkt spilindustrien omkring Atari-platformen, der var pioner indenfor interaktion. Steve Case etablerede i 1985 sit første selskab Quantum Computer Services, og selskabet gik i partnerskaber med computerfabrikanter, der ønskede at forbinde sine kunder til internettet. Apple var blandt kunderne til det banebrydende produkt, der introducerede instant messaging og grafisk brugergrænseflade. Den nye service var dog lidt for banebrydende for Apple, der opsagde partnerskabet og gjorde det klart for Case, at produktet måtte stå alene. America Online blev valgt som navn for det nye firma, og specielt efter det blev tilladt at implementere kommercielle services på internettet i 1992 gik det stærkt, og da boblen brast var der over 25 millioner AOL-kunder (i dag er tallet lidt over 5 millioner). Steve Case forsvandt ud af firmaet i 2005 og investerer, som så mange andre it-millionærer og -milliardærer, i dag sine penge i teknologier og forretningsideer der alle har til fælles at de vil forandre verden. Som det kan læses i det følgende citat, er han stadig tro mod sine oprindelige fremtidsvisioner.

“Founded by Steve Case, Revolution seeks to drive transformative change by shifting power to consumers and building significant, category-defining companies in the process.” revolution.com

Hele Steve Case’s speak er tilgængelig her

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *